Latin — A kedvenc nyelvemről

Sziasztook! Miközben azon agyaltam, mi legyen a mai post-ban, először az merült fel bennem, hogy megmutatom Neked, miket kaptam szülinapomra (betöltöttem a 15-öt), bár szerintem ez elég unalmas lenne. Szóval egyszer csak kipattant a fejemből, hogy a nyelvekről nem igazán szoktam beszélni, pedig szeretek nyelveket tanulni. Szerintem nem is húzom tovább a szót, kezdjünk is bele!

A mai blog post-ban, a latin nyelvről szeretnék egy kicsit mesélni, de ha érdekelnek Téged más nyelvek is (jelenleg németet és angolt tanulok a latinon kívül), akkor írd meg kommentben!

Tapasztalatok, gondolatok:

A latint iskolai szakkörként kezdtem 3 éve talán. Nagyon szeretem ezt a nyelvet, mert érdekes, különleges, más a szórend, mint a már említett két másik nyelvben, ezen kívül a szavaknak van köze a magyarokéhoz (hiszen mi is vettünk át szavakat).

Tanultam, fordítottam, ragoztam még dolgozatot is írtam. De szerencsére mivel csak szakkörként tanuljuk, ezért nincs rajtunk akkora teher. Apránként a szavak, ragozások is elkezdtek megmaradni.

A latin nyelvet annak ajánlom, akinek kell a pályájához, valamint aki türelmes, és nem retten vissza attól, hogy ezt a nyelvet nem lehet megtanulni (legalábbis szerintem) egy szuszra. Rengeteget kell ismételni, szótározni, fordítani.

Sokáig azt hittem, hogy soha sem fog megmaradni semmi a latin tanulásomból. De a múlt óránkon nagyon jól fordított a csoportunk, és én is, ezért bátorságot és önbizalmat szereztem ebben a témában is, és indulunk az első fordító versenyre. Nagyon várom már.

Kis történet a latin nyelvről:

A latin nyelv kialakulását hat részre tudjuk felosztani: archaikusra, klasszikusra, posztklasz-szikusra, középkorira, humanistára, és újkorira.


  • Archaikus: A latin nyelvet északról hozták be Itáliába. Latium-ban ("Lácium) telepedtek lem, és alapították meg Rómát. Ebben a korban a nyelv sokat változott: -os, -om, -oi, -osom helyett -us, -um, -i, és -orum (sajnos nem találtam hosszú latin "o" betűt)
  • Klasszikus: Az egységes nyelvet a római patryciusok hozták létre politikailag, gazdaságilag és kulturálisan nehéz helyzetben a latin nyelvjárástól.
  • Posztklasszikus: A római hódításokkal együtt megindul a latin nyelv terjedése is. Más nyelvek elkezdték átvenni a latint, de más formában, mint a klasszikus latin.
  • Középkor: A latint anyanyelvi szinten beszélték több helyen is Európa területén, Rómában is.
  • Humanizmus: A latin a középkorban egyházi nyelv volt. A reneszánsz idején világiak is tanulhattak, megtanulták a latint is, ami nemzetközi, tudományos, jogi és irodalmi nyelvvé vált.
  • Újlatin: Az újlatin kor kezdetét a Francia forradalom idejére vagy a XIX. század elejére teszik. Szerepe, ahogy ma is irodalmi, egyházi nyelv valamint szűkebb körben nemzetközi nyelv.
forrás: Wikipédia

Köszönöm szépen, hogy elolvastátok. A következő blogposztban találkozunk, addig is legyen csodaszép napotok és vigyázzatok magatokra! Virtuális ölelés minden kedves olvasómnak!🫶🏻

 

Tanács? Ötlet? Írj nyugodtan kommentet, e-mailt vagy üzenetet az alábbi platformok bármelyikén.

 

E-mail: jazoka.44@gmail.com

 

Instagram: @kjazmincsillag

Megjegyzések

  1. Szerintem is vagány nyelv a latin, egy-két mondatot én is tudok...😊💜 Tök jó, hogy így leírtad a nyelv fejlődését, és hogy emellett is foglalkozol vele!
    Én angolul tanulok (mily meglepő), de gimis koromban majd a franciát is fel szeretném venni, mert nekem igazán szimpatikus, hogy ez a nyelv egyszerre varázslatos, és elegáns. (Mondjuk elég nehéz megtanulni...😅)
    Szóval, akkor te három nyelven is tanulsz??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Köszi, hogy írtál! Hiányzol! Igen, három nyelven tanulok: németül (ez az egyik kedvencem a latinon kívül). angolul (ez az a nyelv, amit nagyon nehezemre esik megtanulni) és ugye van a latin, ami most az egyik kedvencem. <3

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Érettségi beszámoló — Hogyan lett kitűnő az érettségi bizonyítványom?

Kedvenc drogériás termékeim 2023-ban

Hogyan tanulok tableten? — Avagy milyen alkalmazásokat használok az egyetemen